KAMERALNA na siódemkę, czyli z kanonu obowiązkowych lektur: 7 lekcji dla Zmarłych

22.02.2013

 

Teatr Powszechny im. Jana Kochanowskiego proponuje wyjątkową w swej tematyce i realizacji inscenizację Janusza Wiśniewskiego. Spektakl jest oparty na różnorodnych tekstach literackich, m.in. Owidiusza, Eliota, Audena, Jasnorzewskiej-Pawlikowskiej, Poświatowskiej. Śmierć i samotność, a nawet ludzka ułomność, towarzyszą od pierwszych scen. Scena kameralna jest przestrzenią teatralną jedyną właściwą do tego typu przedstawień. Pozwala publiczności stać się nieodzowną częścią spektaklu- nie tylko bohaterami-uczniami, ale i bohaterami-widmami. Na pochwałę zasługują: aranżacja muzyczna, skupienie aktorów i rytm całej inscenizacji.

Maj drapieżny! Spójrz tylko- tygrys-maj!

Najogólniej rzecz ujmując, sztuka jest o człowieku - jego instynktach, pragnieniach, uczuciach, a zwłaszcza przemijaniu. Każdy wędruje niczym Odys do swej Itaki, wyznacza sobie cele, poszukuje swojego miejsca. Czas upływa nieubłaganie, a pragnienie nieśmiertelności pozostaje w każdym z nas. Obok aspektów duchowych, uwzględniona została też sfera cielesna. Wyrafinowana scena erotyczna jest negatywnie nacechowanym obrazem relacji damsko-męskich. Odniesienie do niej znajduje się też w ostatniej części spektaklu, gdy panny młode wykrzykują życzenia dla swoich kochanków i niespełnionych miłości.

Życie po życiu? A co po spektaklu?

Odwieczne pytanie o życie pozagrobowe stawiane przez śmiertelników towarzyszy gościom sceny kameralnej nie tylko podczas spektaklu. Obrazy, muzyka i emocje stają się natrętne i na długo pozostają w ludzkiej psychice. Gwarantuję, że także po wyjściu z teatru nie ulecą w przestrzeń, dadzą do myślenia.

Spektakl ten polecam osobom, które wybierają się do teatru, by popracować intelektualnie. 7 lekcji dla Zmarłych to godzina wytężonej pracy umysłowej, wzmożona aktywność obserwacyjna, ale przede wszystkim nieocenione wrażenia artystyczne. A klasówkę z tej lekcji przyjdzie nam napisać we własnym życiu.

Karolina Mroczek
www.coolturalnyradom.pl
22.02.2013