Krzysztof Ludwin "Kolor w architekturze - rozważania"

13.02.2015

 

Krzysztof Ludwin vel Kristof Ludwin
Kolor w architekturze - rozważania

 

Istotą zawodu architekta jest powiązanie ze sobą dwóch światów: świata sztuki i techniki. Praktyka projektowa wymaga od architekta wszechstronnych umiejętności plastycznych oraz nieodzownego w tym zawodzie zmysłu inżynierskiego.
Nierzadko z powodu swoistego podziału zainteresowań, który można określić słowami: architekt z wykształcenia, malarz z powołania, architekci odchodzili od zawodu, poświęcając się malarstwu, natomiast wielu innych traktuje je jako działalność dającą chwile wytchnienia i relaksu. Praktycznie nieograniczone możliwości interpretacji i eksperymentów powodują, że sfera ta [sztuki] staje się często drugim równoległym do projektowania kierunkiem działalności. Oba kierunki wspomagają się i dopełniając powodują, że warsztat zawodowy architekta wzbogaca się o bardzo cenne wartości i doświadczenia. Od pewnego niezdefiniowanego momentu w 2002 roku przeważyła malarska strona mojej osobowości, którą zapełniam poszukiwaniami artystycznych rozwiązań formalnych, wymyślając nowe, przeważnie architektoniczne „światy" na płaszczyźnie obrazu, papieru lub płótna. Stosuję techniki wodne, głównie akwarele. Nieustannie eksperymentuję z kolorem, kompozycją, tematem oraz techniką.
Przeprowadziłem z powodzeniem swój własny eksperyment z nietypowym podobraziem dla akwareli: maluję także na zagruntowanym płótnie.
Barwa i kolor. Potocznie barwą nazywamy wszystko, co jest kolorowe, ale z naukowego punktu widzenia określenie „barwa" przypisane jest do światła - barwy światła. Natomiast kolorem określamy efekt finalny mieszania farb wyrabianych z pigmentów. Elementarne doznanie zmysłowe - widzenie koloru według standardowej definicji umieszczonej w książce Johna Gage'a „Kolor i jego znaczenie" - oznacza „atrybut doznań wzrokowych, który można opisywać przez posiadane
przezeń, poddające się oznaczeniu ilościowemu natężenie odcienia, intensywności oraz jasności". Kolor bez światła nie istnieje. Według naukowej definicji kolor wynika z połączenia trzech elementów: oka, światła, obiektu. Światło pada na obiekt, odbija się i wpada do oka. Od składu chemicznego farby, którą pokryty jest obiekt, zależy to, jaki kolor rozpoznajemy. Kolor jest promieniem odbitym od obiektu. Każdy kolor ma inny promień. Naukowcy twierdzą, że kolor odgrywa większą rolę w życiu niż większość ludzi przypuszcza. W dziedzinie fizjologii i psychologii zauważono bezsporny fakt wpływu barwy i koloru na samopoczucie człowieka oraz na funkcjonowanie jego organizmu. Fizycy ustalili, że każdy kolor odbija i potem emituje fale o odmiennych częstotliwościach drgania. Naukowo potwierdzono także fakt percepcji koloru przez organizmy żywe jako fal o różnych długościach. Skoro fale te są fizycznie odbierane przez człowieka, to istnieje możliwość realnego wpływu na jego samopoczucie i zdrowie. Twierdzę, że gdyby nie kolor, nie dałbym rady przeżyć w dobrym zdrowiu psychicznym żadnej naszej polskiej zimy. Odpowiednio zestawione ze sobą kompozycje kolorystyczne wyzwalają pozytywną energię. Wielokrotnie kontaktowano się ze mną po latach od momentu zakupu obrazów, zapewniając o ich dobroczynnym wpływie.

Kraków 2013, Rzeszów 2014, Radom 2015


Krzysztof Ludwin vel Kristof Ludwin
Urodził się w 1962 roku w Krakowie. Studiował na Wydziale Architektury Politechniki Krakowskiej (1981-1987) oraz krótko na Wydziale Form Przemysłowych Akademii Sztuk Pięknych (1987-1988). Krótki Pobyt w krakowskiej Akademii dał mu wiele wiadomości i doświadczeń potrzebnych w późniejszej twórczości malarskiej.
Od roku 1995 pracuje na Wydziale Architektury Politechniki Krakowskiej. W 2002 r. wydał album ze swoimi pracami pt. „Kraków w akwareli". W 2006 roku uzyskał tytuł doktora i zakończył pracę w Katedrze Rysunku, Malarstwa i Rzeźby. Od roku 2006 kontynuuje działalność dydaktyczną na stanowisku adiunkta w Instytucie Projektowania Architektonicznego, obecnie jako kierownik Zespołu Zakładu Architektury Przemysłowej w Instytucie projektowania Wydziału Architektury Politechniki Krakowskiej.
Jest członkiem ZPAP. Wraz z innymi pasjonatami zakładał SAP (Stowarzyszenie Akwarelistów Polskich). W 2011 roku nakładem PWN wydał podręcznik z cyklu: Ucz się od polskich mistrzów pt. „Nauka malowania akwarelą". Uczestniczył w wielu wystawach w Polsce oraz za granicą (przeważnie we Francji) w ramach festiwali akwareli oraz wyjeżdżał na liczne plenery malarskie.
Więcej informacji o artyście znaleźć można na stronach: www.ludwin.pl oraz www.sap-art.pl


Krzysztof Ludwin vel Kristof Ludwin
KOLOR W ARCHITEKTURZE - ROZWAŻANIA
Galeria Mozaika
14 lutego - 25 marca 2015


Zapraszamy!