Szkoła Filmowa, Łodź

Operetka


Reżyseria i scenografia
Waldemar Zawodziński
Muzyka
Tomasz Kiesewetter
Kostiumy
Maria Balcerek
Choreografia
Paweł Kułaga
Przygotowanie wokalne
Barbara Panek-Piętkowska
Przygotowanie muzyczne
Paweł Serafiński
Opracowanie muzyczne
Krzysztof Jaszczak
Muzycy
wykładowcy i studenci Akademii Muzycznej im. G. i K. Bacewiczów w Łodzi
Zdjęcia
M. Siarek
Duża Scena

OBSADA
Anna Bieżyńska

Mistrz Fior

Mateusz Czwartosz,

Książę Himalaj –

Paulina Walendziak

Księżna Himalaj

Dawid Ptak

Hrabia Szarm

Jakub Matwiejczyk

Baron Firulet

Weronika Asińska

Albertynka

Klaudia Koścista

Matka Albertynki

Adam Gradowski

Profesor

Mateusz Więcławek

Hrabia Hufnagiel

Marta Wiśniewska

Markiza

Oskar Borkowski

Proboszcz


OPIS

(...) O ile opera jest czymś niemrawym, beznadziejnie wydanym pretensjonalności, o tyle operetka w swym boskim idiotyzmie, w niebiańskiej sklerozie, we wspaniałym uskrzydlaniu się swoim za sprawą śpiewu, tańca, gestu, maski, jest dla mnie teatrem doskonałym, doskonale teatralnym. Nic dziwnego, że w końcu dałem się skusić... Ale... jak tu nadziać marionetkową pustotę operetkową istotnym dramatem? Gdyż, jak wiadomo, robota artysty jest wiecznym łączeniem sprzeczności, przeciwieństw - i, jeśli zabierałem się do formy tak lekkomyślnej, to żeby ją opatrzyć i uzupełnić powagą i bólem.
Z jednej strony przeto ta operetka winna być od początku do końca tylko operetką, nienaruszalną i suwerenną w swoich operetkowych elementach; a z drugiej ma być jednakże patetycznym ludzkości dramatem (...).
W. Gombrowicz, w komentarzu do "Operetki"

- Trwa wieczna przebieranka, zatruty karnawał, szaleńczy pęd z jednej formie ku drugiej - mówi Waldemar Zawodziński, reżyser spektaklu - Gombrowicz pokazuje człowieka, który rezygnuje z siebie, z prawdy i poddaje się kolejnym dyktatom, kolejnym formom, które go krępują i zniewalają a przed którymi w pewnym momencie nie ma już ucieczki.

Jak u Gombrowicza, tak na scenie Studyjnego, zderzenie - lekka, wdzięczna, przyjemna dla oka i ucha forma operetki, po drugiej stronie treść potężnego kalibru - dramat kolejnych pokoleń poddanych ciągle odradzającej się w nowej Formie Dyktaturze. Jak pisał autor - "Z jednej strony przeto ta operetka winna być od początku do końca tylko operetką, nienaruszalną i suwerenną w swoich operetkowych elementach; a z drugiej ma być jednakże patetycznym ludzkości dramatem".

- „Operetka" to dla tych młodych ludzi wielka przygoda intelektualna - mówi Waldemar Zawodziński - Gombrowicz skłania do refleksji, zmusza do myślenia o determinacji jednostki, o pułapkach historii, o zagrożeniach czyhających na współczesnego człowieka. Tekst w ogóle nie stracił na aktualności - wręcz przeciwnie - mówi o aktorach reżyser „Operetki".

Symbolem dyktatury u Gombrowicza jest moda. Będziemy podróżować więc w czasie za przewodników mając kolejne, charakterystyczne dla danego czasu modowe kreacje. Dyktatura, w tym przypadku dyktatura mody, to nadal Dyktatura - chociaż tak atrakcyjnie, tak kusząco podana. Pod osłoną blichtru, szyku i stylu, który tak cieszy oko, czai się niebezpieczeństwo. Uwolnieniem od niego może być jedynie... Nagość.

Czas trwania: 3 godz. 30 min.


Aktorom towarzyszy zespół muzyczny w składzie:

 

Kamil Biadała (kontrabas), Ozeasz Błaszczyk (perkusja), Paweł Mirowski (wiolonczela), Wiktoria Koziara (saksofon), Sławomira Wilga (skrzypce), Kamil Leszczyński (klarnet), Michał Zarych (piano)


Ceny biletów:
50 zł (normalny)
40 zł (ulgowy)






RECENZJE
Galop Filmówki
Pisz Piotr Olkusz w portalu Teatralny.pl

Informacja o cookies
Korzystamy z plików cookies w celach statystycznych i umożliwienia funkcjonowania serwisu.
Uznajemy, że jeżeli kontynuujesz korzystanie z serwisu, wyrażasz na to zgodę.
Informacje o możliwości zmiany ustawień cookies »
Zgadzam się, zamknij X