XVI MFG "Hulajgęba"
Białostocki Teatr lalek, Białystok
„Hulajgęba" to adaptacja powieści Witolda Gombrowicza "Ferdydurke" oraz fragmentów dziennika i refleksji autora rozrzuconych we "Wspomnieniach Polskich. Wędrówki po Argentynie" oraz "Rozmów z Gombrowiczem". Sam tytuł adaptacji jak i spektaklu został zaczerpnięty z jednego z rozdziałów "Ferdydurke" - "Hulajgęba i nowe przyłapanie".... W przedmowie do hiszpańskiego wydania Gombrowicz pisze, iż Forma zawsze wpycha człowieka w Niedojrzałość - "styl bycia jednej osoby wpływa na styl bycia drugiej" (PF, s.412), z tego stwierdzenia wyłania się najgłębszy sens powieści, iż człowiek w swej istocie na zawsze jest podszyty dzieckiem. Spektakl jest nieśmiałą próbą skojarzenia wędrówki Dantego, Wergiliusza i Beatrycze po zaświatach "Boskiej Komedii" (piekło, czyściec i raj). Skojarzony z podróżą, jaką odbywa Bohater u boku prof. Pimki przez piekło szkoły, inteligencki czyściec Młodziaków, do źródła rajskiego dzieciństwa na dworze w Małoszycach. "Ferdydurke" via "Boska Komedia" to rodzaj gry z widzem, przekomarzanie się, zabawa w skojarzenia, którym rządzi "potworny kreator świata". Problemy, z jakimi boryka się Bohater/ Dante, to znalezienie antidotum na niejednolitość świata, ukazanie postawy gracza, która sankcjonuje głupotę w mądrości i mądrość w głupocie, to w końcu obcowanie z piekłem i cierpieniem, jakie gotujemy sobie i innym. W obliczu wszelkich kryzysów społecznych i politycznych metodą Gombrowicza na rozpoznanie świata staje się ukazanie ludzkiego istnienia jako nieustającej walki z rodzącą się formą, a także paradoksalny zachwyt i fascynacja stereotypem. Ekscentryczne przygody i postanowienia Bohatera są nieustannie komentowane przez niego samego, co wprowadza swoisty ton żartobliwej refleksji filozoficznej. Powieść Gombrowicza, napisana w roku 1937, jest wciąż aktualna, wstrząsająca, bolesna i śmieszna. W tym kontekście " Hulajgęba" to wędrówka po peryferiach człowieka. W Białostockim Teatrze Lalek w planie żywym i planie teatru formy zyskuje, jak nam się wydaje, jeszcze rozleglejsze znaczenie, stając się swobodną fantazją o byciu człowieka w świecie.
„Gęby hulają, że miło na nie patrzeć. Reżyser zapowiadał, że chce pokazać człowieka w matni innych ludzi i próbę wydostania się z takiego układu. Czy jest to możliwe? Czy możemy mieć tylko kolejne gęby? Gęby są nam wciąż przyprawiane i z tym trzeba się pogodzić. „Jesteśmy skazani na drugiego człowieka" – przypomina Śmigasiewicz. I taki przekaz wybrzmiewa ze sceny. Mimo całego humoru zaduma w końcu przyjdzie, a z nią kolejne pytania na temat ludzkiego istnienia. Brawa dla reżysera i całej teatralnej ekipy, która z taką pasją i wyczuciem klasyki przypomniała twórcze i egzystencjalne dylematy Witolda Gombrowicza.”
Anna Dycha, „Dziennik Teatralny Podlasie”
Premiera 27.03.2024
Fot. Krzysztof Bieliński
Event Properties
Event Date | 15-10-2024 7:00 pm |
Event End Date | 15-10-2024 9:40 pm |
Capacity | Unlimited |
Individual Price | Free |
Location | Duża Scena |
Reżyseria Waldemar Śmigasiewicz |
Scenografia Maciej Preyer |
Muzyka Mateusz Śmigasiewicz |
Asystent reżysera Michał Jarmoszuk |
Iwona Szczęsna
CIOTKA HURLECKA
Łucja Grzeszczyk
MŁODZIAKOWA / CHŁOPKA
Agata Stasiulewic
ZUTA / CHŁOPKA
Magdalena Ołdziejewska
ZOSIA / NAUCZYCIELKA
Ryszard Doliński
PIMKO
Wiesław Czołpiński
Bladaczka, Wuj Konstanty
Adam Zieleniecki
Profesor Piórkowski, Chłop
Zbigniew Litwińczuk
Młodziak
Krzysztof Pilat
Myzdral, Chłop, Dziadek
Mateusz Smaczny
Kopyrda, Zygmunt
Jacek Dojlidko
Gałkiewicz, Chłop
Krzysztof Bitdorf
Hopek, Franciszek
Michał Jarmoszuk
Józio
Błażej Piotrowski
Miętus
Piotr Wiktorko
Syfon, Chłop
Maciej Zalewski
Kołek, Walek