XVI MFG "Hulajgęba"-Spektakl - Teatr Powszechny
Image
Image

Zakupione bilety nie podlegają zwrotom i wymianie.

Duża Scena
Czas: 160 minut

XVI MFG "Hulajgęba"

Białostocki Teatr lalek, Białystok

XVI MFG "Hulajgęba"
OPIS

„Hulajgęba" to adaptacja powieści Witolda Gombrowicza "Ferdydurke" oraz fragmentów dziennika i refleksji autora rozrzuconych we "Wspomnieniach Polskich. Wędrówki po Argentynie" oraz "Rozmów z Gombrowiczem". Sam tytuł adaptacji jak i spektaklu został zaczerpnięty z jednego z rozdziałów "Ferdydurke" - "Hulajgęba i nowe przyłapanie".... W przedmowie do hiszpańskiego wydania Gombrowicz pisze, iż Forma zawsze wpycha człowieka w Niedojrzałość - "styl bycia jednej osoby wpływa na styl bycia drugiej" (PF, s.412), z tego stwierdzenia wyłania się najgłębszy sens powieści, iż człowiek w swej istocie na zawsze jest podszyty dzieckiem.
Spektakl jest nieśmiałą próbą skojarzenia wędrówki Dantego, Wergiliusza i Beatrycze po zaświatach "Boskiej Komedii" (piekło, czyściec i raj). Skojarzony z podróżą, jaką odbywa Bohater u boku prof. Pimki przez piekło szkoły, inteligencki czyściec Młodziaków, do źródła rajskiego dzieciństwa na dworze w Małoszycach. "Ferdydurke" via "Boska Komedia" to rodzaj gry z widzem, przekomarzanie się, zabawa w skojarzenia, którym rządzi "potworny kreator świata".
Problemy, z jakimi boryka się Bohater/ Dante, to znalezienie antidotum na niejednolitość świata, ukazanie postawy gracza, która sankcjonuje głupotę w mądrości i mądrość w głupocie, to w końcu obcowanie z piekłem i cierpieniem, jakie gotujemy sobie i innym. W obliczu wszelkich kryzysów społecznych i politycznych metodą Gombrowicza na rozpoznanie świata staje się ukazanie ludzkiego istnienia jako nieustającej walki z rodzącą się formą, a także paradoksalny zachwyt i fascynacja stereotypem. Ekscentryczne przygody i postanowienia Bohatera są nieustannie komentowane przez niego samego, co wprowadza swoisty ton żartobliwej refleksji filozoficznej.
Powieść Gombrowicza, napisana w roku 1937, jest wciąż aktualna, wstrząsająca, bolesna i śmieszna. W tym kontekście " Hulajgęba" to wędrówka po peryferiach człowieka. W Białostockim Teatrze Lalek w planie żywym i planie teatru formy zyskuje, jak nam się wydaje, jeszcze rozleglejsze znaczenie, stając się swobodną fantazją o byciu człowieka w świecie.

„Gęby hulają, że miło na nie patrzeć. Reżyser zapowiadał, że chce pokazać człowieka w matni innych ludzi i próbę wydostania się z takiego układu. Czy jest to możliwe? Czy możemy mieć tylko kolejne gęby? Gęby są nam wciąż przyprawiane i z tym trzeba się pogodzić. „Jesteśmy skazani na drugiego człowieka" – przypomina Śmigasiewicz. I taki przekaz wybrzmiewa ze sceny. 
Mimo całego humoru zaduma w końcu przyjdzie, a z nią kolejne pytania na temat ludzkiego istnienia. Brawa dla reżysera i całej teatralnej ekipy, która z taką pasją i wyczuciem klasyki przypomniała twórcze i egzystencjalne dylematy Witolda Gombrowicza.”

Anna Dycha, „Dziennik Teatralny Podlasie”

Premiera 27.03.2024

Fot. Krzysztof Bieliński

Event Properties

Event Date 15-10-2024 7:00 pm
Event End Date 15-10-2024 9:40 pm
Capacity Unlimited
Individual Price Free
Location Duża Scena
Reżyseria
Waldemar Śmigasiewicz
Scenografia
Maciej Preyer
Muzyka
Mateusz Śmigasiewicz
Asystent reżysera
Michał Jarmoszuk

Iwona Szczęsna

CIOTKA HURLECKA

Łucja Grzeszczyk

MŁODZIAKOWA / CHŁOPKA

Agata Stasiulewic

ZUTA / CHŁOPKA

Magdalena Ołdziejewska

ZOSIA / NAUCZYCIELKA

Ryszard Doliński

PIMKO

Wiesław Czołpiński

Bladaczka, Wuj Konstanty

Adam Zieleniecki

Profesor Piórkowski, Chłop

Zbigniew Litwińczuk

Młodziak

Krzysztof Pilat

Myzdral, Chłop, Dziadek

Mateusz Smaczny

Kopyrda, Zygmunt

Jacek Dojlidko

Gałkiewicz, Chłop

Krzysztof Bitdorf

Hopek, Franciszek

Michał Jarmoszuk

Józio

Błażej Piotrowski

Miętus

Piotr Wiktorko

Syfon, Chłop

Maciej Zalewski

Kołek, Walek

Please login to register for this event
PARTNERZY TEATRU
COPYRIGHT © 2020. Teatr powszechny im. Jana Kochanowskiego w Radomiu
Projekt: Adam Żebrowski    |    Wdrożenie: Flexi Design