Spektakl powstał w 1994 roku. Inspiracją, a właściwie impulsem do jego stworzenia były nasilające się konflikty etniczne, wybuchy nacjonalizmów i wojna w Bośni. Podczas pracy nad spektaklem członkowie zespołu spotkali się z uchodźcami z byłej Jugosławii. Ich relacje przyczyniły się do powstania uniwersalnych metafor opisujących los wygnańców. W przedstawieniu nielinearna historia rozgrywa się zarówno w planie realistycznym jak i metafizycznym.
W plenerowym spektaklu „Carmen Funebre” Teatr Biuro Podróży używa spektakularnych środków przyciągających uwagę zarówno doświadczonego widza jak i przypadkowego przechodnia. Szczudła, ogień, efekty świetlne, przejmująca muzyka wywołują wśród publiczności lęk i współczucie. W spektaklu używa się niewielu słów, ale sekwencja sugestywnych obrazów porusza emocje widzów.
Prasa: BBC: To plenerowe przedstawienie grane na szczudłach jest, najkrócej mówiąc, druzgocącym teatrem obrazów dotyczącym wojny.
Independent: Spektakl jest przerażający, niepokojący, piękny i nie do pominięcia.
El Espectador: Umiejętnie stworzony współczesny spektakl, z wrażliwością nagiego nerwu - poezja pozbawiona eufemizmów.
El Universal: Przedstawienie posiada ładunek śmiertelnej autentyczności.
Chicago Sun Times: Przerażający obraz tego, co nieludzkie. Gorąco polecam.
Village Voice New York: Wyreżyserowany przez Pawła Szkotaka spektakl sięga poza historię, w ponadczasowość.