Scena Kameralna

7 lekcji dla Zmarłych

słowami Audena, Eliota, Owidiusza, Cwietajewej, Pawlikowskiej-Jasnorzewskiej, Rilkego i innych

Janusz Wiśniewski

7 lekcji dla Zmarłych

Owszem, na stoliku reżyserskim leży u nas wiele sojuszniczych tekstów, które pomagają nam wyartykułować to, co dla nas jest najbardziej interesujące po lekturze Homera. Bo dobrze jest, zaczynając pracę nad spektaklem, zwiedzać jak najdalsze krajobrazy, bo to może będzie na koniec naszym prawdziwym kapitałem i realnym bogactwem (a spektakl czasami być może wcale nie). Tak czy inaczej to spotkanie z Zespołem Teatru Powszechnego w Radomiu (jednym z najmilszych zespołów, jakie w ogóle znam) traktuję warsztatowo, dla siebie samego również - uczę się, jak opowiadać o „powrocie do Itaki", która już nie tyle jest Ojczyzną, a wędrówka już nie jest wędrówką „w geografii" - ale jest raczej aktem, najwyższą, miłosną relacją z Nieśmiertelnością.
Mamy tu do czynienia z porywającymi, w niezwykłej redakcji starożytnych, pytaniami o bios i status istnienia po śmierci (jeśli dalej jest istnienie) i upragnioną niezniszczalność tego, co powstaje po śmierci, co jest lub nie jest już człowiekiem, a tylko cieniem, widmem pomieszkującym Hades lub Szeol, być może bardziej bytem, być może bardziej niebytem tego, kto jest człowiekiem.
Pytania te wyrażają intuicję starożytności „istnienia definitywnego", zmartwychwstałego, przemienionego i zanurzonego w Miłości, co rewolucyjnie wyraziło dopiero chrześcijaństwo.
Tymczasem studiujemy rozdział VI z „Eneidy" Wergiliusza, gdzie pielgrzymi pytają „umrzyków mdłe głowy" o losy i dzieje, po tym, jak wszelkie dzieje już się zakończą. Pytają, więc poddają się pod osąd i osądowi poddają całą resztę, łącznie z sensem i bezsensem dni, cierpień, poczynań itd.
To jest temat, który we własnej instrumentacji gramy - jak to robią jazzmani - swoimi nutami.

Janusz Wiśniewski
wypowiedź dla "OK!Magazynu" - lipiec 2012

 

fot. M. Strudziński



prapremiera 22.09.2012

Event Properties

Event Date 22-09-2012 7:00 pm
Event End Date 22-09-2012 8:00 pm
Capacity Unlimited
Registered 0
Individual Price Free
Location Scena Kameralna
Inscenizacja
Janusz Wiśniewski
Muzyka
Jerzy Satanowski
Choreografia
Emil Wesołowski
Współpraca przy kostiumach
Klara Kostrzewska

Paulina Dziuba

Panna Młoda - Biegnąca przez las

Magdalena Placek-Boryń

Panna Młoda - ...Zostanę sama...

Karolina Winiarek

Panna Młoda - ... Życie moje nie ma sensu...

Magdalena Witczak

Panna Młoda - ... Wszystko stracone...

Magdalena Pawelec

Panna przepowiadająca

Klaudia Kuchtyk

Ryfka

Łukasz Węgrzynowski

Ktos taki jak Abraham

Krzysztof Chudzicki

Wdowiec

Robert Mazurek

Duch pięknego żołnierza

Michał Wesołowski, Olek Sajewski

Izaak, Anioł

Sprzedaż biletów zakończona
PARTNERZY TEATRU
Image
COPYRIGHT © 2020. Teatr powszechny im. Jana Kochanowskiego w Radomiu
Projekt: Adam Żebrowski    |    Wdrożenie: Flexi Design

Korzystamy z plików cookies w celach statystycznych i umożliwienia funkcjonowania serwisu. Uznajemy, że jeżeli kontynuujesz korzystanie z serwisu, wyrażasz na to zgodę. Należy pamiętać, że w przypadku braku zgody nie wszystkie funkcje strony mogą być dostępne.